idasvillkor.blogg.se

Åsikter, Vardag och Livet i allmänhet

#FreeTheNipple

Publicerad 2015-06-21 11:30:00 i Åsikt,

Innan ni läser vill jag bara säga att detta är vad jag tycker. Ni får göra som ni vill och ha en helt annan åsikt. Jag respekterar och accepterar alla människor trots olika åsikter.
 
I många år har vi kvinnor kämpat för att få det jämnlikt mellan könen. Det har handlar om lönen, här går man - skylten och bemötande.
 
Den nyaste trenden startades av en tjej från Island. Hon lade ut en bild på sina nakna bröst på instagram och förklarade att hon tyckte det var dåligt att män får gå utan tröja men inte kvinnor och att kvinnors bröst borde avsexualiseras. Detta spreds sig väldigt snabbt och nu lägger kvinnor ut sina bröst på internet hur som helst.
 
Så, vad tycker Ida om detta? Jag tycker att ni genast borde sluta! Samtidigt som jag förstår budskapet så tror jag att detta är fel tillvägagångssätt. Män och kvinnor kommer aldrig att sluta titta på kvinnobröst och tycka att det är sexigt. Bröstvårtorna är ett känsligt ställe på kvinnor och många blir upphetsade när de blir berörda. När ni trycker upp bröst i ansiktet på männen (och kvinnorna) gör ni inte saken bättre. Som Kammi Husum Rosenskjold sa, "det är som att trycka upp fötter i ansiktet på en man med fotfetisch". Det avsexualiserar inte foten, det gör mannen upphetsad. Vem tror ni det är som tittar på era bröst på internet sen? Det är såklart männen ni vill få fram budskapet till. Och vad gör de med bilden? Ja, jag har svårt att tänka mig att de sitter bakom skärmen och tänker "Jamen de kanske har rätt. Jag ska genast sluta bli upphetsad av bröst". Bilderna på era bröst kommer aldrig att försvinna från internet.
 
Men, jag kan inte sitta och säga vad ni ska och inte ska göra. Ni får göra som ni vill men tänk efter. 
Jag tror att det finns en bättre lösning på detta, jag har ingen än tyvärr, men det måste finnas något bättre.
 
 

Kommentarer

Postat av: LIL' BABUSTYLE - The truth is mine

Publicerad 2015-06-21 16:40:58

Jag både håller med och inte håller med. Jag ser dock ingen anledning till att man ska gå runt och visa brösten bara för att protestera, men vill de göra det så får de göra det. Bara de gör det för att de vill, inte för att det är en trend eller liknande. Jag förstår budskapet de har. Samtidigt så ska man ju kunna gå helt naken utan att man ska bli påhoppad/våldtagen/få massa kränkande ord.

Jag skulle inte visa mig utan bh eller liknande så där öppet, men det är ju vad jag tycker. Men om det finns de som så gärna vill gå runt och visa bröstvårtorna bara för att det är okej för killar så tycker jag de ska göra det. Men om vi vänder på det; killar ska få gå i bh, men det är tydligen inte heller okej...

Sen vill jag bara förtydliga att det finns killar som tänder på händer, hår, ansikte, mage osv. Så om man ska tänka på att inte göra andra upphetsade så finns det inget sätt. Finns män som blir upphetsade av att se kvinnor med massa kläder på sig. Så det kan man inte riktigt göra något åt.

Svar: Ja, vill de visa brösten så får de göra det. Men jag tror inte att det kommer få männen att sluta tända på det. Och det är såklart aldrig okej att våldta, hoppa på någon eller skrika kränkande ord efter någon. Men man ska ju kunna göra allt utan att få stå ut med människors hat...

Jag hade kunnat gå runt naken utan att skämmas och bry mig om andras tyckande men jag väljer att inte göra det. För mig finns ingen anledning. Jag tycker att det är okej att män (och kvinnor) tänder på bröst. För som du säger, det finns människor som tänder på fötter, händer och magen. Men de visar vi ändå.
idasvillkor.blogg.se

Postat av: milina.blogg.se

Publicerad 2015-06-22 01:02:52

Jag förstår din poäng! Men samtidigt. Kvinnans bröst var ju inte sexualiserad förut. Den blev sedd som något naturligt, lika naturligt som mannens bröst. Och så är det fortfarande i många länder. I vissa delar i Afrika till exempel, där täcker inga kvinnor sina bröst.

Sen är det ju inte själva bröstet som inte får visas, utan bröstvårtan. Lägger jag upp en bild på mina bröst och täcker mina bröstvårtor så blir det inte lika mycket reaktion. Men lägger jag upp precis samma bild där bröstvårtorna syns då blir det ett jävla liv. HUR kan det vara så stor skillnad mellan männens och kvinnornas BRÖSTVÅRTOR. Dom ser precis likadana ut. Spelar ingen roll om kvinnans är mer känsliga eller ej. Dom ser precis likadana ut och är precis lika naturliga.

Det är just det här med att kvinnokroppen blir sedd som sexig och inte naturlig. Det är fruktansvärt nedvärderande. Killar kan i princip gå ut nakna. Men det kan inte en tjej eftersom allting på henne är sexigt och något man bara ska se i sängkammaren och det är DET jag stör mig på. Därför är jag för att tjejer ska få visa upp sig precis lika mycket som män. Våra kroppar är minst lika naturliga.

Den här bilden är så sann och beskriver precis min tanke: https://cdn2.cdnme.se/4196428/8-3/2015-03-29-1621_55180a58ddf2b3466d4deafa.jpg

Svar: Jag förstår hur du tänker men jag tror inte att alla män tänker så. Detta är något jag har pratat om med en kompis och han säger själv att kvinnans kropp är naturlig men sexig. Han nämnde också att många gånger är det inte kroppen man tänder på utan kombinationen av personlighet och kropp.

Det finns många kvinnor som tycker att mäns kroppar är sexiga men detta är helt okej. Jag tror inte att vi behöver bry oss om de männen som faktiskt bara ser oss som sexobjekt. De är få och jag har flera kompisar som tänder på personlighet och inte kropp.

Och med detta inlägg menar jag mest att tillvägagångssättet är fel. Om detta ska fungera måste vi på något sätt prata med de och få de att lyssna. Att trycka upp en bild i ansiktet på de gör de bara kåta eller förvånade. Och det är inte den reaktionen vi är ute efter.
idasvillkor.blogg.se

Postat av: Ida ☯ the sky under the sea

Publicerad 2015-06-22 19:33:50

Jag är kluven i den här frågan. Grejen är att det blir en sådan himla stor grej då t.ex. en kvinnlig kändis råkar visa bröstvårtan, du vet, tuttchock. Och det är tröttsamt. Sedan att gå runt topless som något statement i ren protest, nja, det står jag inte för. Det kommer inte göra någon skillnad. Men jag hade gärna önskat att det fanns en mer chill syn på att visa tuttarna. Jag skulle t.ex. kunna vara topless på stranden om jag känner för det, men nu vågar jag inte pga att det är som det är. Bröstvårtor är tydligen en väldigt big deal, och det borde det inte vara.

Det finns både män och kvinnor som tänder på kvinnobröst, och finns kvinnor och män som tycker mansbröst är heta (och jag hade då inte tyckt att en manlig bröstkorg varit lika het utan bröstvårtor). Vill tillägga att även mäns bröstvårtor är en erogen zon, inte bara kvinnors.

För mig handlar det inte om att folk ska sluta tända på bröst, utan att bröst inte enbart är något sexuellt, vilket de just nu ses som. Sexuella objekt. Folk stör sig ju på folk som ammar offentligt... Varför? Det är liksom en liten människas matförråd just då.

Ja, det är typ så jag tänker.

Svar: Jag tycker inte heller att det är rätt när de ses som endast sexuella objekt men jag tror inte att alla män tycker det. Och amningen är något som stör mig väldigt mycket.
idasvillkor.blogg.se

Postat av: Erika

Publicerad 2015-06-22 20:07:48

Jag håller med helt fullt! Och jag kan tycka personer som tycker att tjejer ska kunna gå topless på badhus och liknande tar saker och ting för långt. Jag är helt för jämställdhet men kvinnokroppar och mäns kroppar kommer alltid vara olika! Vi kommer alltid se olika ut och bröst är sexuella, ingenting man kan få osexuellt.

Svar: Precis! Jag känner inte att det är något problem om män ser mina bröst som något sexuellt så länge det inte blir extremt.
idasvillkor.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela