idasvillkor.blogg.se

Åsikter, Vardag och Livet i allmänhet

Depression är ingenting att leka med

Publicerad 2015-06-15 18:26:51 i Åsikt,

Jag är så trött på att höra friska personer säga att de är deprimerade! Depression är en allvarlig sjukdom med hög dödlighet. När man är deprimerad krävs ofta receptbelagd medicin i kombination med att man träffar en psykolog för att få hjälp.

Jag hör säkert uttrycket ”jag är så deprimerad” flera gånger om dagen i skolan. När man då frågar vad orsaken är får man ofta svaret att man har mycket läxor eller att man inte kommer överens med en lärare. Detta är stress! Symtomen på stress och depression är helt annorlunda. Stress som pågår en längre tid kan leda till depression men om du inte har fått diagnosen kan du inte säga att du är deprimerad. Många människor får ångest men detta är inte heller samma sak som att vara deprimerad.

Har du känt dig nedstämd i minst 2 veckor? Tycker du att det är tråkigt att göra saker du vanligtvis tycker är roliga? Har du svårt att genomföra vardagliga sysslor? Är din sexlust minskad? Tänker du mycket på döden? Upplever du känslor av meningslöshet? Har du ingen lust att göra någonting? Äter du ingenting? Äter du alldeles för mycket och ofta fet och söt mat? Sover du dåligt om nätterna? Orkar du inte träffa dina vänner?
Om du känner igen dig när du läser de här frågorna kan du ha en depression. För att få en diagnos krävs hjälp. Du ska aldrig själdiagnostisera.

Vid depression kommer hjärnans signalsubstanser i obalans. Därför påverkas känslolivet och sömnen. Stress är ingenting som har med detta att göra. Så jag ber er: om ni misstänker att ni är deprimerade, skaffa hjälp. Ungdomsmottagningar och vårdcentralen är till för att hjälpa er. Men gå inte runt och säg att ni är deprimerade förrän ni har fåt diagnosen!

På grund av att folk missbrukar ordet depression har jag slutat tro på när människor säger att de är deprimerade. Detta är mycket allvarligt. Det finns ingen människa som skulle gå runt och säga att de har en allvarlig hudsjukdom utan att de har symtomen. Varför går ni då runt och säger att ni är deprimerade utan att få diagnosen? Som jag sa i början, det är en allvarlig sjukdom och absolut ingenting att leka med.

 

Kommentarer

Postat av: milina.blogg.se

Publicerad 2015-06-16 01:59:12

Superbra inlägg!

Svar: Tack så jättemycket!
idasvillkor.blogg.se

Postat av: Skogsraah ☾

Publicerad 2015-06-16 18:15:20

Jag vet precis vad du menar. Riktigt bra skrivet!

Svar: Visst är det irriterande :(
Tack så mycket
idasvillkor.blogg.se

Postat av: Erika

Publicerad 2015-06-17 17:07:11

Jättebra inlägg! Jag "lider" själv av depression eller hur man ska uttrycka det. Jag har haft extremt jobbiga perioder, men då jag aldrig fick den hjälp jag behövde av psyk som enbart såg medicinering som ett botemedel så har jag sedan 4 år tillbaka ingen kontakt med psyk alls. Och jag klarar mig galant, men visst är det tufft. Men man får helt enkelt lära sig vad man klarar av och inte.

Svar: Tack så mycket!Själv är jag inte deprimerad men jag har hört från vänner hur psyk har behandlat de och har blivit väldigt irriterad. Vad stark du är som klarar av det! Kämpa på <3
idasvillkor.blogg.se

Postat av: Laralucy

Publicerad 2015-06-28 05:18:06

Så bra skrivet! Ska lägga in just den texten på bloggen imorgon/på dagen och länka dig. Så jävla bra! Exakt det jag tänker på. Fortsätt med dina starka åsikts inlägg, din blogg är nu en av mina favoriter :)

Svar: Tack så jättemycket!! Det betyder mycket <3
idasvillkor.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela