idasvillkor.blogg.se

Åsikter, Vardag och Livet i allmänhet

Alla män är rövar?

Publicerad 2015-06-28 10:59:11 i Åsikt,

Var inne på facebook häromdagen och såg att någon hade lagt ut en bild. Bilden var feministiskt och bestod av ett cirkeldiagram som visade varför hon var feminist. Ungefär 80% av diagrammet var rött. Den röda färgen stod för ”För att alla män är rövar”.

Håller ni med? För det gör inte jag! Jag vet inte vad hon umgås med för män men jag har inte upplevt att alla män är rövar. Alla människor har sämre sidor, även kvinnor. Men man är inte en dålig människa för det. Är det inte ni som är rövar i så fall? Ni säger själv att ni vill ha jämställdhet mellan könen, men ni kallar män för rövar. Tror ni att de då känner sig särskilt motiverade att jobba för jämställdhet? Att kalla en annan människa negativa ord säger mer om dig själv än den andra människan.

Jag har träffat män som inte beter sig särskilt bra, absolut! Men jag har även träffat kvinnor som beter sig som idioter. Flera av de killar jag har träffat har varit hur trevliga som helst och jag hade aldrig fått för mig att kalla dem rövar. Vad är det för män ni umgås med? Och varför umgås ni med dem om de är rövar?

Männen kanske inte delar samma åsikt som dig men de är inga rövar på grund av det. Ni vill inte att världen ska delas in i kvinnor och män men ni delar ju in er själva genom att säga hur alla män är. Är alla kvinnor änglar?

Min poäng med detta är att ni ska sluta dela in män och kvinnor i grupper när ni vill ha en annan effekt. Ni vill att alla människor ska ha lika värde men ni säger att alla män är rövar… Hör ni hur dumt det låter?

Jag tycker också att det ska vara jämställt. Lönerna ska vara rättvisa och man ska inte få en chefsroll på grund av att man är en man. Är man lämpad för jobbet ska det inte handla om vilket kön man har. Fokusera på detta istället! Ni kommer inte att komma någonstans om ni kallar alla män rövar!

 

Kommentarer

Postat av: LIL' BABUSTYLE - The truth is mine

Publicerad 2015-06-28 20:07:19

Tycker det är ganska sorgligt att folk drar alla över en kam. Samma sak när man varit tillsammans med några killar och alla dessa varit svin eller idioter, så intalar man sig själv att exakt alla killar är så - fast det egentligen inte är så...

Bra inlägg!

Svar: Ja, det är jätteirriterande!
Tack så mycket!
idasvillkor.blogg.se

Postat av: Janie

Publicerad 2015-06-28 20:24:50

Är så trött på feminister idag, de är ju inte alls ute efter jämlikhet utan typ att utrota män. De får ta och skärpa sig.

Svar: Håller med
idasvillkor.blogg.se

Postat av: rebeccafornstedt.blogg.se

Publicerad 2015-06-28 23:29:10

Håller med dig till 100! Sådan propaganda att "alla män är rövar" skjuter bara kvinnor i foten snarare än att hjälpa oss framåt.

Svar: Ja, väldigt irriterande.
idasvillkor.blogg.se

Postat av: milina.blogg.se

Publicerad 2015-06-29 00:46:26

Det är såna människor som förstör feminismen och får feminismen att framstå som något dåligt. Feminism står för jämställdhet, och inte "vi-ska-trycka-ner-män-och-ta-över-världen"

Svar: Ja, jag förstår inte hur de tänker!
idasvillkor.blogg.se

Postat av: Erika

Publicerad 2015-07-06 16:06:03

Jag förstår precis vad du menar! Det är därför jag inte anser mig själv vara feminist. (känns nästan som ett tvång när man är kvinna) Men jag stödjer inte manshat som tyvärr man ser alldeles för ofta hos feminister.

Svar: Ja, det är synd att de tror att problemen kommer att lösas med hat...
idasvillkor.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela