idasvillkor.blogg.se

Åsikter, Vardag och Livet i allmänhet

Feminism är inte en synonym till jämställdhet!

Publicerad 2015-07-24 20:23:21 i Åsikt,

Jag har aldrig kallat mig feminist. Feminismen är missförstådd och tyvärr förstör "manshatarna" (som kallar sig själva feminister) för människor som står för jämställdhet.
 
Enligt mig gör många feminister fel genom att bara nämna vad som är negativt för kvinnor. Men männen lever inte heller i en optimal värld. De har också problem, inte lika många som kvinnorna, men de finns där.
 
Visste ni att om en kvinna blir dömd för våldtäckt blir hennes straff ungefär hälften så stort som en mans?
Visste ni att om en mamma söker efter ensamvård för sitt barn blir svaret oftare "ja" än om det hade varit en pappa som ansökt?
Visste ni att i USA blir fler män våldtagn än kvinnor i genomsnitt per år? (Männen bli våldtagna i fängelse)
Visste ni att om en kvinna blir misshandlad av sin man finns skyddsläger nästan överallt men om en man blir misshandlad av sin fru finns inget annat skydd än polisen?
Visste ni att om en kvinna mår dåligt finns tjejourer men om en man mår dåligt måste han betala för att få hjälp (terapi osv.)?
Visste ni att de undersökningar som visar att kvinnor mår sämre än män psykiskt oftast inte stämmer? Men männen söker oftast inte hjälp om de mår psykiskt dåligt.
 
Därför har jag nu bestämt mig för att bli maskulinist. Detta är samma sak som feminist men jag poängterar bara männens problem och sopar kvinnornas under mattan ;). Nä, skämt åsido. Jag ville bara highlighta problemen som finns för män. För det enda jag läser på nyheterna nuförtiden är hur dåligt kvinnorna har det och att det är så synd om oss... 

Kommentarer

Postat av: Erika

Publicerad 2015-08-13 13:34:51

Håller med dig!

Svar: :)
idasvillkor.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela