idasvillkor.blogg.se

Åsikter, Vardag och Livet i allmänhet

Ask.fm... Nej!

Publicerad 2015-06-17 14:06:14 i Åsikt,

Vet inte riktigt var jag ska börja… Jag ogillar ask.fm väldigt mycket och förstår inte riktigt grejen med det.

 Att man skapar ett konto för att man till exempel har blogg eller youtube och ska göra Q&A förstår jag. Detta kan ju underlätta väldigt mycket. Men att man skapar ett konto på ask är inte samma sak som att man skapar ett på instagram. Det är så mycket lättare att mobba någon på ask då folk är anonyma.
På instagram, facebook och pinterest får man följa folks liv och intressen. Det är inspirerande, intressant och roligt. Men på ask skickar man frågor som man lika gärna kan ställa i verkliga livet.

 Många gånger ser jag hur människor svarar på frågor vad gäller sex, underkläder och andras privatliv. Jag kan inte sitta och skriva att ni absolut inte får skriva ut sådant, ni väljer själv. Men ni måste tänka på vad ni sänder ut för signaler och vilka det är som läser svaret. Och varför är man intresserad av vad ni har för underkläder och vad er favoritsexställning är?

 Skulle ni svarat en okänd människa på en restaurang om hen kom fram och frågade liknande frågor? Det hade inte jag gjort. Jag är ganska säker på att du hade gått därifrån, sagt till någon eller bett hen att gå. Det många inte tänker på är att samma människa som frågar dig på restaurangen kan sitta bakom datorn och skicka frågan på ask. Men då svarar du…

 Jag ser också personer som lägger ut fakta om andra människor. Det här tänker jag säga at ni måste sluta med! Om inte personen i fråga vill att alla ska veta vad som sker i hens liv får ni inte skriva ut det. Det är bara väldigt omoget!

 Så, tänk efter innan ni väljer att svara på frågorna ni får. Vad sänder det ut för signaler? Vad gör de med informationen? Varför vill de veta detta?

Var försiktiga. Ingenting som läggs ut på internet går att radera.

 

Kommentarer

Postat av: milina.blogg.se

Publicerad 2015-06-17 15:09:01

Jag kan finna det underhållande ibland när folk ska försöka trycka ner mig, tycker det är så patetiskt att det blir kul. Samtidigt som jag vet att dessa människor har problem, och därför beter sig som dom gör och av den anledningen tar jag inte åt mig ett skit. Men är man en sån som lätt tar åt sig, bör man hålla sig borta från ask, vilket är väldigt tråkigt med tanke på att själva idén med ask.fm är rätt kul egentligen!

Svar: Ja, idén är rolig. Tyvärr är inte den sista idioten född än... Vad bra att du inte tar åt dig! Jag skrattar också åt dem...
idasvillkor.blogg.se

Postat av: Bambi

Publicerad 2015-06-17 15:40:10

Jag började nästan tro att jag var den enda som tyckte detta om ask-fm. Jag ser hur verkligen ALLA har ett konto. Eller ja de flesta i min närhet i alla fall. Dom får massa skumma frågor och ofta en massa skit skrivet där också... Men ändå har man kvar kontot? Why? :O

Svar: Håller med dig! Men om man inte tar åt sig av elakheterna folk skriver kan man ju ha det. Men man måste vara försiktig!
idasvillkor.blogg.se

Postat av: Lollee

Publicerad 2015-06-17 16:02:12

Jag gillar inte heller Ask!

Svar: Som Milina skrev, det är en rolig idé men det finns idioter där ute
idasvillkor.blogg.se

Postat av: Linda

Publicerad 2015-06-17 17:37:59

det är så sant

Svar: Japp! Man måste vara försiktig
idasvillkor.blogg.se

Postat av: Skogsraah ☾

Publicerad 2015-06-18 11:59:30

Väldigt bra skrivet! Jag håller med dig!

Svar: Tack, tack, tack!
idasvillkor.blogg.se

Postat av: Laralucy

Publicerad 2015-06-28 05:14:22

Mkt bra skrivet!

Svar: Tack :)
idasvillkor.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela